Försäljningsvillkor
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@toyiq.se.
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Toy IQ har bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av oss. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Toy IQ har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och vi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
2. Priser
För återförsäljare är alla priser exklusive moms. För konsument ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Toy IQ inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade inköpspriser, valutaförändringar, fraktpriser eller ändrad moms. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
Återförsäljare Sverige: Fraktfritt från 3500 SEK annars tillkommer en fraktavgift på 199 SEK.
Återförsäljare Norge: Fraktfritt från 7000 NOK, annars tillkommer en fraktavgift på 399 NOK.
Vi står för alla frakt och tullkostnader.
Återförsäljare Danmark: Fraktfritt från 2600 DKK, annars tillkommer en fraktavgift på 169 DKK.
Återförsäljare Övriga Länder: Fraktfritt från 350 Euro, annars tillkommer en fraktavgift på 29 Euro.
Konsument: Fraktavgift på 59 SEK.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Återförsäljare - Faktura
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor.
Faktura skickas via e-mail till köparen. Normala betalningsvillkor är 30 dagar netto.
Vid försenad betalning förbehåller vi oss rätten att inkräva dröjsmålsränta och avgifter. Detta sker genom vår partner PS Inkasso & Juridik.
4.2 Konsument - Kortbetalning
Vi använder Stripe för säkra kortbetalningar.
Stripes Villkor
4.3 Konsument - Klarna
Vi använder oss av Klarna Checkout.
5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 14.00 på helgfri vardag behandlas samma dag eller dagen efter och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Schenker direkt till företaget eller till utlämningsställe för konsument.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
Toy IQ ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@toyiq.se
9. Ångerrätt och öppet köp
För återförsäljare gäller köplagen, ingen ångerrätt finns i lagens mening. Vi vill däremot ha nöjda kunder, är det något ni ångrar så hör av er till oss så ska vi se vad vi kan göra.
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Som kund hos oss erbjuder Toy IQ även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.
10. Reklamationer
Efter att varorna mottagits, är det köparens ansvar att kvittera godset samt kontrollera att de mottagna varorna stämmer med följesedeln. Ansvaret för leveransen övergår därmed till köparen. Reklamation ska ske senast 30 dagar efter att varan mottagits. Om det är en transportskada skall detta i först hand reklameras direkt på fraktsedeln med chauffören. Är varan trasig så dokumentera detta gärna med bilder för tydlighetens skull. Transportskador reklameras omgående vid mottagandet!
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post info@toyiq.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Återbetalningar
Återbetalning sker via oss om det gäller återförsäljare gäller det konsument sker återbetalning genom Stripe eller Klarna. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post kundtjanst@toyiq.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Sekretesspolicy).
14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 100 kr.
15. Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/