Försäljningsvillkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@toyiq.se.

1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Toy IQ har bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas efter att beställning mottagits av oss. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Toy IQ har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och vi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser

För återförsäljare är alla priser exklusive moms. För konsument ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Toy IQ inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade inköpspriser, valutaförändringar, fraktpriser eller ändrad moms. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt

Konsument: Fraktavgift på 89 SEK.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Återförsäljare - Faktura

Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor.
Faktura skickas via e-mail till köparen. Normala betalningsvillkor är 30 dagar netto.

Vid försenad betalning förbehåller vi oss rätten att inkräva dröjsmålsränta och avgifter. Detta sker genom vår partner PS Inkasso & Juridik.

4.2 Konsument - Kortbetalning

Vi använder Stripe för säkra kortbetalningar.
Stripes Villkor

4.3 Konsument - Klarna

Vi använder oss av Klarna Checkout.

Klarnas Villkor 

5. Leveranser

Beställningar skickas så fort vi har möjlighet. Beroende på antalet beställningar skickar vi 2-3 gånger i veckan. Paket är framme 1-3 dagar efter det har skickats.
Vi reserverar oss för att lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om det. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Schenker direkt till företaget eller till utlämningsställe för konsument.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

Toy IQ ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@toyiq.se

9. Ångerrätt och öppet köp

För återförsäljare gäller köplagen, ingen ångerrätt finns i lagens mening. Vi vill däremot ha nöjda kunder, är det något ni ångrar så hör av er till oss så ska vi se vad vi kan göra.

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Som kund hos oss erbjuder Toy IQ även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.

10. Reklamationer

Efter att varorna mottagits, är det köparens ansvar att kvittera godset samt kontrollera att de mottagna varorna stämmer med följesedeln. Ansvaret för leveransen övergår därmed till köparen. Reklamation ska ske senast 30 dagar efter att varan mottagits. Om det är en transportskada skall detta i först hand reklameras direkt på fraktsedeln med chauffören. Är varan trasig så dokumentera detta gärna med bilder för tydlighetens skull. Transportskador reklameras omgående vid mottagandet!

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post info@toyiq.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar

Återbetalning sker via oss om det gäller återförsäljare gäller det konsument sker återbetalning genom Stripe eller Klarna.  Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post kundtjanst@toyiq.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Sekretesspolicy).

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 100 kr.

15. Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/